شنبه ٠٤ آذر ١٣٩٦
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت|English
اخبار > سمپوزیوم "حکمت و گفتگو در دیدگاه امام رضا (ع)" در خانه فرهنگ ایران در دهلی برگزار شد


  چاپ        ارسال به دوست

سمپوزیوم "حکمت و گفتگو در دیدگاه امام رضا (ع)" در خانه فرهنگ ایران در دهلی برگزار شد

سمپوزیوم "حکمت و گفتگو در دیدگاه امام رضا (ع)" با حضور معاون سفیر علما و اساتید دانشگاهها، دانشجویان و طلاب، مسولین و کارکنان نهادهای ایرانی، شامگاه پنجشنبه 12 مرداد 1396 همزمان با شب میلاد امام هشتم و روزهای پایانی دهه کرامت در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو برگزار شد.

مراسم با قرائت قرآن و سخنان حجت اله عابدی معاون رایزن و وابسته فرهنگی ایران در دهلی نو آغاز شد.

 

عابدی پس از خوش آمدگویی و تبریک میلاد امام رضا و دهه کرامت و تقدیر از حضور مهمانان، با اشاره به برنامه ها و جشن های نمایندگی های فرهنگی ایران در خارج همچنین برنامه های بزرگداشت در ایران، ضمن لازم دانستن برنامه های شکلی، برگزاری این سمپوزیوم را توجه دادن بیشتر به اهمیت محتوا عنوان نمود.

ایشان گفت: از معانی حکمت "دست یافتن به حقیقت به یاری علم و عقل است" و علامه طباطبایی "حکمت" را در تفسیر المیزان "نوعی از محکم کاری در معلومات عقلی واقعی می داند که در آن سستی و بطلان راه ندارد".
ایشان خاطر نشان کرد امروز بشر دچار جهل مدرنی به نام افراطی گری است که به خاطر برداشتهای سطحی از دین است. وی ادامه داد: بفرموده امام رضا اگر بخواهیم دین را آموزش بدهیم باید خود در اعتقاداتمان یقین و باور داشته باشیم و این امر مستلزم فهم درست ما از دین و عقیده است.


معاون رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو نیاز بشر امروز را به گفتگو، بیش از پیش خواند و آنرا لازمه فهم همدیگر و تقارب آراء و در نتیجه زندگی مسالمت آمیز و در صلح دانست.
وی تببین حکمت ها را در گرو گفتگو عنوان کرد و سمپوزیوم حاضر را گامی برای آشکار نمودن حکمت و گفتگو در دیدگاه و سیره امام رضا (ع) از سلاله پاک نبی اکرم خواند و اظهار امیدواری کرد در گرو این برنامه ها، اسلام هراسی و شیعه هراسی از چهره اسلام و مکتب اهل بیت زدوده شود.


آقای مولانا محمد عازم حسین باقری معاون سردبیر ماهنامه "اصلاح" از شهر لکهنو هند در مقاله خود به حدیث سلسله الذهب پرداخت و یاد آور استقبال گرم مردم آن زمان از حضرت علی بن موسی الرضا در سرزمین خراسان شد. وی پس از ذکر جریان تشریف آوری امام رضا از مدینه به نیشابور، به ابعاد و نکات کاربردی سیاسی - ولایی پرداخت. در ادامه او حدیث امام موسی کاظم در خصوص امام رضا را نیز تلاوت کرد که ایشان در آنجا خطاب به فرزندان دیگر خود در رابطه با حضرت ثامن الحجج (ع) توصیه هایی نموده چنین می فرماید : "شما باید پس از من از علی الرضا تبعیت کنید چون او عالم آل محمد است".



پرفسور شاه محمد وسیم رییس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه اسلامی علیگر (از شهر علیگر هند) مقاله خود را تحت عنوان "زندگینامه امام رضا و سهم ایشان در توسعه و صیانت از دین" ارائه داد. او با ذکر واقعه ای که بیانگر انسان دوستی و پیاده سازی ارزش های اخلاقی توسط امام رضا بود، مقاله خود آغاز کرد. او سپس به ساده زیستی ائمه پرداخت که امامان با همین ساده زیستی شان توانستند توجه جهانیان را برای همیشه به سوی خود جلب کردند.
ایشان ادامه داد: باوجود اینکه امام رضا (ع)، ولی عهد حکومت آن زمان بود اما متحول شدن مردم در روز عید در خراسان به دلیل ولی عهد بودن ایشان نبود بلکه به خاطر ساده زیستی پیامبر گونه امام رضا بود. او در پایان توصیه کرد که اگر ما پیرو امام علی و بقیه ائمه هستیم سواد ما باید از دیگران بالا باشد.


حجت الاسلام محمد رضا صالح رئیس نمایندگی جامعه المصطفی در هند به عنوان سخنران این نشست علمی، ضمن بیان این که گفت وگو یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده تمدن های بزرگی مانند تمدن ایران، یونان، هند، مصر و چین بوده گفت: حضرت امام رضا(علیه السلام) نماد گفت وگو در بین ادیان بود .
وی با اشاره به اهمیت گفت وگو در قرآن کریم تصریح کرد در قرآن، منطق گفتگو جایگاه ویژه ای دارد و پس از خداوند متعال همه انبیا وشخص نبی اکرم (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) پیشگام ارتباط و گفتگو با ادیان وملت ها بوده اند .
وی در ادامه گفت در قرآن کریم 133 گفتگو بیان شده که مهمترین اصول حاکم بر این گفتگوها عبارت است از:
1) حرکت به سمت نقاط مشرک:
- قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰكَلِمَةٍسَوَاءٍبَيْنَنَاوَبَيْنَكُمْأَلَّانَعْبُدَإِلَّااللَّهَوَلَانُشْرِكَبِهِشَيْئًا، یعنی :" بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم، و چیزی را با او شریک قرار ندهیم"
2) توجه کامل به سخنان مخاطب و نقد عالمانه آن برای انتخاب بهترین سخن
- فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ، یعنی: "پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرامى‏ دهند وازبهترين آن پيروى مى كنند."
3) حاکمیت فضای علمی و اجتناب از برخورد تعصب آمیز و احساسی بودن
- وَلا تَسُبُّوا الَّذِینَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ الله فَيَسُبُّوا الله عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ » (سوره انعام، ايه 108)، یعنی: "و دشنام ندهید كسانی را و چیزهایی را كه مشركین عبادت آن‏ها را می‏كنند غیر از خدا، پس این سبب شود كه آن‏ها از روی جهل و دشمنی دشنام به خدا دهند"


وی در ادامه با اشاره به ویژگی های عصر امام رضا علیه السلام که عصر ترجمه آثار فلسفی و کلامی یونان و داغ شدن مناظرات وگفتگوها بین دانشمندان بود گفت در چنین شرایطی که خطر ورود خرافات و افکار انحرافی بین جامعه اسلامی زیاد بود؛ امام رضا (علیه السلام) با الهام از اصول و مبانی گفتگو های قرانی در گفتگو های خود با تکیه بر سه عنصر حکمت و عقلانیت، معنویت واخلاق و عطوفت توانست ضمن بنا نهادن مطالب بر پایه های برهانی و عقلانی قوی ، یک فضای عاطفی و به دور از تعصبات و افراطی گری را در گفتگوها با بزرگان ادیان حاکم نماید.


نماینده المصطفی درهند گفت: از دیگر ویژگی های گفتگوهای امام رضا (علیه السلام) با دانشمندان ادیان مختلف که رمز ماندگاری آن شده است این است که آن امام با برخوداری ازتسلط شگفت انگیز علمی؛ با اهل تورات با توراتشان، با اهل انجیل با انجیل شان، با اهل زبور با زبورشان و با هر فرقه دیگری با زبان خودشان حرف زده و استدلال کرده است.



حجت الاسلام والمسلمین سید شمشاد احمد رضوی رییس بنیاد قرآن و عترت با تلاوت آیه "ادعو الی سبیل ربک بالموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن" سخنانش را آغاز کرد و گفتگوی حکیمانه بین ادیان و فرق مختلف جهان را نیاز اساسی عصر حاضر خواند.
ایشان سپس حدیثی از امام رضا را خواند که می فرماید: علم و آموزش دوست آن کسی است که دارای آن است و همچنین بی سوادی و جهالت بدترین دشمن آن کسی است که دارای آن است.


ایشان در بخش دیگری گفت: اطاعت امر مولا، نشانه عقل و حکمت است اما سرپیچی و سرتابی نشانه جهل و بی سوادی است. وی در بین صحبت هایش یاد آور حدیث امام صادق شد که فرموده است العقل ما عبد به الرحمن یعنی همانا عقلی است که انسان توسط آن می تواند به بهشت برسد. او در پایان گفت: ما در زندگی اجتماعی خودمان باید اول به خود سازی بپردازیم و سپس به دیگران بپردازیم.


پرفسور سید عزیز الدین حسین قائم مقام سابق دانشگاه جامیا ملیا اسلامیا و استاد فعلی تاریخ در آن دانشگاه به تاریخچه دین و بی دینی و همچنین حکمت و بی سوادی در طول تاریخ اسلام از سال 610 الی 2017 میلادی پرداخت و گفت حکمت و بی سوادی از دیر باز در مقابل همند اما فرقی بین معرکه گیری بین حکمت و جهالت آن زمان تا این زمان این است که جهالت و بی سوادی از قرن های اخیر تا به امروز نسبت به قبل بیشتر سازمانی شده و سازماندهی شده اند و نتایج آن به صورت تروریسم برای همه ملموس است.


او در بخش دیگری گفت: علما و حکمای پیشین هیچ وقت تحت تاثیر پادشاهان و حاکمان وقت قرار نمی گرفتند. او در پایان ذکری از منطقه ای کرد که در سونی پت هند وجود دارد و اسم آن منطقه نیز مشهد است. او گفت که من خودم از اهالی آن منطقه که اغلب شان هندو هستند وجه تسمیه مشهد را پرسیدم و آنها در جواب آن گفتند که در یک زمانی سیدی دراینجا شهید شده بود و آرامگاه ایشان نیز در همین جا وجود دارد فلذا اسم این منطقه هم مشهد هست.


پرفسور فرمان حسین رییس سابق گروه الهیات (شیعه شناسی) دانشگاه اسلامی علیگر نیز در مقاله خود در موضوع سمپوزیوم، ابتدا حکمت را از نظر لغوی و اصطلاحی مورد بحث و بررسی قرار داد و تاکید کرد که حکمت بدون عمل و همچنین عمل بدون حکمت تلاشی است که هیچ وقت مثمر نخواهد بود فلذا ما باید تلاش ها و فعالیت های مان حکیمانه باشد و همچنین حکمت ما با کارکرد ما همخوانی داشته باشد. او در ادامه به تعدد و چگونگی استفاده از کلمه حکمت در قرآن کریم پرداخت و گفت: مبانی حکمت نظری و عملی هردو باید قوی باشد.


در این مراسم علاوه بر علمای شیعه برخی از اندیشمندان اهل سنت نیز حضور داشتند. پروفسور غلام یحیی انجم رییس دانشکده الهیات دانشگاه همدرد و یکی از کارشناسان برجسته اهل سنت نیز دراین سمپوزیوم در سخنانی اظهار کرد توسل به اهل بیت و ائمه، برکات زیادی در زندگی دارد که باید به آن توجه شود.


وی خاطرنشان کرد روش امام رضا(ع) در مناظرات با رهبران ادیان مختلف باعث ترویج هرچه بیشتر دین و افزایش علاقمندان به اهل بیت (ع) شد.
در اسلام و قرآن کریم منطق گفتگو جایگاه ویژه ای دارد . نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهمالسلام پیشگام گفتگو در اسلام بوده اند . آنان با توجه به تعالیم والای اسلام و تاکید بر عقل و منطق به جای تعصب و افراط سرتاسر زندگی شان پر از گفتگو و مناظره است .


پرفسور انجم به جریان ولی عهدی امام رضا هم پرداخت و در لابه لای صحبت هایش ذکری از پیوندهای علم و حکمت با خاندان عصمت و طهارت کرد و گفت: ائمه اهلبیت و فرزندان پیامبر همواره درطول تاریخ با فضل ترین شخصیت ها نه تنها در زمان خود بلکه هرزمان بوده اند و ما از زمان امام علی تا امام رضا و حتی پس از ایشان شاهد این بودیم که تشنگان و علم و معرفت از بارگاه حکیمانه این بزرگواران بهره می برده اند. ایشان در پایان صحبت هایش کمی از طب امام رضا نیز یاد کرد.


ایشان همچنین با نقل حدیثی از امام رضا به فهم درست و تفکر در امر خدا توصیه کرد و گفت: امام رضا می فرماید عبادت به زیادی نماز و روزه نیست بلکه عبادت، تفکر زیاد در امر خداست.


مولانا سید نعیم عباس عابدی مدیر جامعه المنتظر شهر نوگاوان سادات، ابتدا تاکید کرد ما قبل از اینکه مدعی شیفته ائمه شویم باید به فلسفه امامت آشنا باشیم چون ما دین مان را پس از پیامبر از ائمه می گیریم فلذا باید فکر کنیم که ارتباط ما با ائمه چگونه است. او با ذکر اینکه آرامگاه های ائمه صرفا برای نذورات و ابراز آرزوها و ذکری از گرفتاری ها نیست چون ائمه نماینده پیامبر رحمتند و آنان حتی برای جانوران هم مهربانند چه برسد کسانی که دلداده آنان هستند.
او ادامه داد و داستان آهو و وجه تسمیه ضامن آهو را بیان کرد. او گفت: امامی که برای آهو اینقدر مهربان هست قطعا برای انسان ها کرامت بیشتری قایل هست. او در پایان گفت: ما باید از فلسفه امامت و ولایت به گونه ای صیانت کنیم که بتوانیم دیگران را نیز با ارزش های مان آشنا بسازیم.



برنامه شعر و ونعت خوانی توسط شاعران هندی (ضیاء چهولسوی، شمیم اله آبادی و متین امروهوی) در فواصل برنامه، زینت بخش محفل بود.


در حاشیه این برنامه نمایشگاهی نیز از چند عنوان منشورات رایزنی فرهنگی دهلی نو و کتب ویژه امام رضا (ع) برای بازدید و بهره برداری علاقه مندان دایر شده بود.



١٤:١٣ - 1396/05/13    /    شماره : ٦٨٣٦٦٨    /    تعداد نمایش : ١٢٩



خروج