يکشنبه ٢٧ آبان ١٣٩٧
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت|English
اخبار > دویست و چهاردهمین شماره فصلنامه راه اسلام توسط خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی منتشر شد


  چاپ        ارسال به دوست

دویست و چهاردهمین شماره فصلنامه راه اسلام توسط خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی منتشر شد

دویست و چهاردهمین شماره فصلنامه راه اسلام

توسط خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی منتشر شد

 

دویست و بیستمین شماره فصلنامه دینی راه اسلام توسط خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو منتشر شد.

این شماره از راه اسلام ویژة مقالات مربوط به بیداری اسلامی است که در آن مقالات ارزشمندی از اندیشمندان ایرانی و هندی به چاپ رسید. این مجله به زبان اردو منتشر می‌شود.

 

در این شماره از فصلنامه سلسله حوادثی که تحت عنوان بیداری اسلامی در شمال آفریقا و خاورمیانه صورت گرفت و ابعاد سیاسی ـ اجتماعی وسیعی در عرصه بین‌الملل داشت بررسی شده است. در سر مقالة این مجله می‌خوانیم: قرن بیستم با دو رویداد بزرگ سیاسی بین المللی پایان یافت و آن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 1979 م. و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و از میان رفتن بلوک شرق در 1991 م. و پیدایی کشورهای جدید از بقایای آن رژیم بود. اما آغاز قرن بیست و یکم نیز دو رویداد بزرگ را به خود دید که منشاء تحولات عظیمی در سطح جهان و بویژه خاورمیانه و شمال آفریقا شد. اولین رویداد، حادثة یازده سپتامبر در آمریکا بود و دومین آن موج بیداری اسلامی در شمال آفریقا و خاورمیانه است.

در مطالعات سیاسی و تاریخی، این یک اصل استوار در پژوهش و روش تحقیق است که حوادث بصورت منفک و جدا از هم قابل تحلیل و تبیین نیست. هر حادثة بزرگی ریشه در عوامل و بنیادهایی دارد که آن را باید در یک مقیاس بزرگتر و در کنار عوامل و رویدادهای دیگر بررسی کرد. موج بیداری اسلامی ایجاد شده در منطقه نیز خارج از این اصل و قاعده نیست و با اندک تحقیق و تعمّق آشکار می شود که دلایل بروز آن، نه آتش زدن یک جوان تونسی، بلکه عوامل ریشه‌دار و مؤثر درونی و بیرونی این جوامع اسلامی است. خودسوزی جوان تونسی تنها جرقه‌ای بر این خرمن آمادة حریق بود.

اگر به تاریخ قرون گذشته غرب رجوع کنیم از دوران باستان تا به امروز یک توهّم دشمن پنداری و دوگانگی انگاری در فلسفه وجودی دولت های غربی نهفته است. روزگاری یونیانیان در مقابل مشرق که به زعم آنان بربر نامیده می شدند، قرار می گرفت و یونان نمایندة مدنیت و شرقی‌ها به عنوان بربر و فاقد تمدن قلمداد می‌شدند. روزگاری دیگر مسیحیت در مقابل اسلام قرار داده می‌شد و متعصبان مسیحی در جنگ های طولانی صلیبی، اسلام را دشمن مسیحیت و مسلمانان را مهدورالدم می‌پنداشتند. این توهّم در قرون اخیر در اشکال دیگری ادامه یافت و به اوج رسید. در این قرون شرق تا مدت‌ها به بهانة عقب ماندگی و ضرورت تزریق مدنیّت و توسعه مورد استعمار غرب قرار گرفت و سیاست دشمن‌پنداری شرق به طریقی دیگر ادامه یافت. کشورهای اسلامی در این ایّام دچار تشتّت و واپس‌ماندگی شده و همچون سایر کشورهای توسعه نیافته غیر اسلامی از استثمار و تحقیر رنج می‌بردند. اندک اندک نهضت‌های استقلال طلبی و استعمار ستیزی و بیداری به این جوامع اسلامی راه یافت. مصلحان اجتماعی همچون سید جمال‌الدین اسدآبادی در قرن 19 م. و امام خمینی(ره) در قرن 20م. راه مبارزه با استعمار را در بیداری و وحدت اسلامی جستجو کردند و بدین ترتیب امواج بیداری و اسلام خواهی در کشورهای اسلامی ایجاد شد. از سوی دیگر فروپاشی شوروی و بلوک شرق، غرب را نیازمند دشمن فرضی دیگری کرد تا در مقابل آن بتوانند هویّت و انسجام خود را حفظ کند.

این نظام‌های سرمایه داری در درون جامعة خود دچار بحران‌های اجتماعی عمیقی شده بودند. آنها با برخورداری از دانش، کارشناسی و تکنولوژی توانسته بودند علم را در خدمت گرفته و طبیعت و جهان را تسخیر کنند، اما خود انسان و معنویت از دست رفتة جامعه به موضوع و پرسش اصلی انسان غربی تبدیل شده بود. حال اسلام در قرن بیستم منادی مرجعت به فطرت پاک بشری و ارزش ها و مفاهیم معنوی و تکریم خود انسان و پاسخگوی نیازهای فطری بشر سرگشته و خسته از دنیای سرمایه داری بود. اینبار با حادثة دیگری از نوع یازده سپتامبر بهانه‌ای برای اسلام ستیزی ایجاد شد و تبلیغات منفی همه جانبه‌ای علیه اسلام در جهان صورت گرفت. در این شرایط بود که جوامع اسلامی بر اثر فشارها و سوء مدیریت زمامداران داخلی و تحقیر ناشی از سیاست‌های سلطه‌جویانه بین‌المللی به تأسی از انقلاب اسلامی ایران به حرکت در آمدند و در همه این کشورها حرکت‌های وسیع اسلام خواهی آغاز شد.

به دنبال تحولات سریع و همه جانبة صورت گرفته در منطقة خاورمیانه و شمال آفریقا و بویژه کشورهای کلیدی اسلامی ـ عربی و بیداری اسلامی فراگیر معارض با سلطة داخلی و خارجی در این کشورها منطقة خاورمیانه واجد ویژگی‌های جدیدی شده است. این تحولات که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باز تولید پیام های اصلی انقلاب اسلامی است، در سطوح مختلف و از حیث راهبردی بر معادلات و ساختارهای آتی در حال شکل گیری بین المللی تأثیرگذار است. این اهمیت بگونه‌ای است که به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران این تحولات فارغ از سرانجام آنها، به عنوان تحولات ساختار ساز، جغرافیای سیاسی ـ فرهنگی جدیدی را شکل خواهند داد.

اگر نگاه ژرف تری به این تحولات سریع بیافکنیم ملاحظه خواهد شد که مبنای اصلی این تحولات اعتراض به وضع موجود در ابعاد داخلی و خارجی است. در عرصة داخلی اعتراض به استبداد، اقتدارگرایی رژیم‌های سکولار، نا کارآمدی دولت‌ها در حل مسائل اقتصادی ـ اجتماعی و در عرصة خارجی نیز استقلال از نفوذ و سلطة خارجی مسئلة اصلی این کشورهاست.

با توجه به اهمیت این جنبش های سیاسی ـ اجتماعی که مسئله اصلی کشورهای اسلامی ـ عربی شمال آفریقا و خاورمیانه است، این شماره از مجلة راه اسلام به موضوع بیداری اسلامی می پردازد و آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد. بیداری اسلامی از یکسو مسئله اصلی کشورهای اسلامی این منطقه و از سوی دیگر باعث نگرانی نظام های سرمایه داری است که با دقت این تحولات را زیر نظر دارند.

این فصلنامه دربارة معارف دینی به زبان اردو منتشر می شود.

 

برخی از مقالات این شماره عبارتند از:

-         بیداری اسلامی جهان

- بیداری اسلامی در ایران و خاورمیانه

-         اهمیت بیداری اسلامی

-         انقلاب ایران و بیداری اسلامی

 

 



دانلود فايل : Rah-Islami-220-2012.pdf ( 2289KB )


٠٩:٤٩ - 1391/02/20    /    شماره : ٥٨٢٢٩١    /    تعداد نمایش : ١١٧٠



خروج