جمعه ٠٨ اسفند ١٣٩٩
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت|English
خدمات الکترونیک
اخبار > دومین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و هند


  چاپ        ارسال به دوست

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی برگزار شد؛

دومین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و هند

 

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی برگزار شد؛

دومین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و هند

دومین همایش بین المللی میراث مشترک ایران وهند با موضوع "فلسفه دارالشکوه اوپانیشاد و توسعه گفتمان مطالعات آکادمیک دینی " با همکاری مشترک دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی برگزارشد.

دومین همایش بین المللی میراث مشترک ایران وهند با موضوع «فلسفه دارالشکوه اوپانیشاد و توسعه گفتمان مطالعات آکادمیک دینی» با همکاری مشترک دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی و چند مرکز فرهنگی و دانشگاهی با حضور و سخنرانی جمعی از مقامات وشخصیت های علمی و فرهنگی و اساتید و پژوهشگران ایرانی، هندی و سایر کشورها در قالب وبینار و در فضای مجازی برگزار گردید.

این همایش که با پیام و سخنرانی غلامی وزیر علوم ، حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان وادب فارسی ، حجت الاسلام مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هند ، سلیمی رئیس دانشکده مطالعات جهان ، چگینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی وهمچنین سفیر افغانستان در تهران ، ربانی رایزن فرهنگی ایران در هند ، کومارسینگ رایزن فرهنگی هند در تهران وجمعی دیگر از شخصیت های علمی وفرهنگی همراه بود  ، طی دوروز برپایی این همایش آنلاین بیش از 20 سخنران از اساتید و محققین ایرانی وهندی با ارائه مقالات خود در خصوص موضوعاتی چون "دارالشکوه شناسی در فرهنگ ایران وهند" ، "دارالشکوه ،بنارس واوپانیشاد"، "اوپانیشاد و توحید" ، "بررسی و تحلیل اوپانیشادی برهمن "، "قواعد فلسفه هندی "، "گفتمان دارالشکوه بر شناخت ومعرفت حق "، وبرخی موضوعات دیگر به ارائه دیدگاههای خود پیرامون موضوع همایش پرداختند . دبیری این همایش بر عهده خانم دکتر اعظم لطفی از اساتید دانشگاه تهران وهندشناس بود.

ربانی رایزن فرهنگی  طی مقاله ای با موضوع  "رویکرد تعاملی اسلام وهندوئیزم در فرهنگ شناسی تاریخی هند " در این همایش علمی مشارکت کرد. چکیده مقاله ارائه شده از سوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این همایش ارائه شد .

سوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران  در این همایش مقاله خود را ارائه دادو گفت:" آشتی دادن مفاهیم و معانی موجود بین دو سنت فرهنگی وعرفانی  ایرانی اسلامی با سنت های عرفانی و دینی هندی همواره غایت کوشش های مردان بزرگی  همانند ابوریحان بیرونی و دارالشکوه در طول تاریخ گذشته بوده است . تفکری که در قالب  انسان صلح کل و مملو از مهرورزی  که الهام‌بخش یکی از بزرگ‌ترین سنت های همزیستی ادیان  در فرهنگ شناسی تاریخی و مطالعات ادیان در جهان بشمار می رود ظهور یافته است.

ربانی در ادامه گفت:این سنت همزیست پنداری ادیان و گفت وگو گری جهت تقویت مفاهمه وصلح ، در سیره  و تعالیم عرفای هندو و مسلمان هند،ادامه یافت و یکی  از این حوزه که فرصت همزیستی انسانی و گفت وگو وتعامل را فراهم آورد سنت های آئینی از جمله فرهنگ وسنت های عاشورایی در هند تجلی یافته است .اگر چه پیوستگی تنگاتنگ بین تشیع و فرهنگ عاشورایی  آنرا ماهیتی مذهبی وشیعی داده است ولی این موضوع در شبه قاره بویژه هند از جهت مفهومی و کارکردهای آن دامنه وسیعتری یافته است . فرهنگ عاشورا وسنت های عزاداری شهدای کربلا در هند علاوه بر ماهيت مذهبي آن از ماهيتي اجتماعي نيز برخوردار بوده و مجموعه اي از مشخصات وويژه گي هاي اجتماعي ،فرهنگي ،تاريخي وسياسي را در بر دارد.

از سوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند در ادامه خاطرنشان ساخت:اين تمايل و گرايش تلفيقي شبه قاره هند آنقدر قوي است كه اگر بخواهيم به شناخت تشيع در هندوستان به صورت تجربهاي زنده و نه صرفا به صورت اعتقادي و مذهبي بپردازيم، بايد آنرا به عنوان تنها يك ويژگي در امتداد زنجيره اي از کلیت عادات وسنت های مذهبي جنوب آسيا بویزه هند تلقي كنيم .هر چند اين امر به نوبه خود باعث شكلگيري وياتاثيرگذاري اين سنت مذهبي شيعي در ادبيات ،هنر ،روابط اجتماعي ،تحولات سياسي ،وهمچنين نوع برداشت وفهم شيعيان هند از دين ومذهب شده است . لذا  فرهنگ عاشورا در هند  بیش از آن که یک سنت مذهبی شیعی تعریف گردد یک برساخته اجتماعي وفرهنگی است كه هم داراي عناصر ثابت وهم پذيرنده اشكال متغير است كه تحت تاثير شرايط اجتماعي ومحيطي در طول تاریخ گذشته تحول یافته است .

ربانی درادامه پایان سخنان خود تصریح کرد:لذا سنت هاي آئيني محرم در هند نمودي است از كار كرد سنتهاي مذهبي براي ايجاد ارتباطات فرقه ای و فرصت همگرايي و تقويت همبستگيهاي اجتماعي اقليت شيعه با اهل سنت و هندوها محسوب می گردد. تداوم این سنت دینی وفرهنگی به عنوان یک تجربه موفق که صلح وارامش وتوسعه را بدنبال خواهد ،می تواند در گسترش همزیستی ومشارکت صلح امیز فرهنگ ها وادیان همچون گذشته کمک نماید ".

 

 

 


١٠:١٠ - 1399/09/21    /    شماره : ٧٦١٤١٥    /    تعداد نمایش : ١٣٧



خروج